Frage: Our 2 year bite mama and ouma

giselavisser
I have to write in English, my German grammar is just to bad. You may answer in German. Our 2 year daughter keeps on biting her mother and granny. She started to do it when she was very small.Most of the times she does it when she is tired, then we just tell her it is wrong and try to help her to go to bed or to bath. She will also just tell you that is is going to bite you out of nowhere and with no sign that she is tired or hunger , even when we are playing. We tried everything to make her stop. Speak nice to her and tell her it is all wrong. Speak more firm and say it is wrong. Mommy bites her back (quite sore) , give her a lash....told her that we will take her horse away ( she is riding on a horse back since very young and adores them) or that her Minny mouse toy will go back to the shop. She once bit a friend and we told her to offer an apology,and told her that the friend will never play with her again if she bites her again. She cried a lot and asked mommy to help her to tell the friend she was sorry. We do not know what to do. It is not nice to have to explain to people why granny's arm is bruised .... I will appreciate a honest answer. Kind regards Ingrid form Namibia

Sylvia Ubbens
Liebe Ingrid, wenn ich Sie richtig verstanden habe, beißt Ihre Tochter Sie und die Oma, meistens wenn sie wütend ist. Ihre Tochter hat für sich noch keinen adäquaten Weg gefunden, mit der Wut umzugehen, wenn etwas nicht so läuft, wie sie es sich vorstellt. Es ist ihr Ventil, mit ihren Gefühlen umzugehen. Viele Kinder suchen sich eine entsprechende Möglichkeit. Die einen schreien, hauen, werfen mit Gegenständen und andere beißen. Lassen Sie es nicht zu, dass sie die Möglichkeit bekommt, andere Kinder und Sie als Mutter und die Oma zu beißen. Beobachten Sie Ihre Tochter eine zeitlang ganz genau. Halten Sie sie auf, bevor sie beißt. Machen Sie ihr Alternativvorschläge: "Du möchtest ein Bonbon, das geht jetzt nicht, aber ich habe einen Apfel für dich." Erklären Sie nicht zuviel, Ihre Tochter versteht es noch nicht. Ein klares "Nein" genügt. Verbote auszusprechen bzw. Spielzeug wegzunehmen etc. kann Ihre Tochter noch nicht in einen Zusammenhang mit dem Beißen bringen und helfen wenig. Bieten Sie Ihrer Tochter ein Wutkissen an, in das sie beißen kann. Zeigen Sie es ihr in einer ruhigen Minute. Geben Sie es ihr, wenn sie wütend wird. Viele Grüße Sylvia