Frage: Abnehmen in der Stillzeit

Hallo, Sie haben weiter unten geschrieben, dass es neuere Studien gibt, die die Giftstoffbelastung der Muttermilch bei Gewichtsabnahme in der Stillzeit in Frage stellen. Ich würde mich freuen, wenn Sie da eine Quelle für mich hätten. Liebe Grüße, Felis

Biggi Welter
Liebe Felis, hier sind die Quellen: Lovelady CA, et al. Weight change during lactation does not alter the concentrations of chlorinated organic contaminants in breast milk of women with low exposure. J Hum Lact 1999 Dec;15(4):307-15. The results of this study suggest that moderate weight loss (4.1 kg/9 lbs between 4 and 20 weeks postpartum) in lactating women with low exposure to environmental contaminants does not increase contaminant concentration in breast milk. McCrory MA. Does dieting during lactation put infant growth at risk? Nutr Rev 2001 Jan;59(1 Pt 1):18-21. For some women, postpartum retention of weight gained during pregnancy may contribute to obesity. A recent 10-week randomized intervention showed that infants of initially overweight, lactating mothers who exercised and dieted to lose an average of 0.5 kg/week grew normally. Lovelady CA, et al. The effect of weight loss in overweight, lactating women on the growth of their infants. N Engl J Med 2000 Feb 17;342(7):449-53. This study found that weight loss of approximately 0.5 kg (1.1 pound) per week between 4 and 14 weeks post partum in overweight women who are exclusively breast-feeding does not affect the growth of their infants. McCrory MA, et al. Randomized trial of the short-term effects of dieting compared with dieting plus aerobic exercise on lactation performance (link is to full article). Am J Clin Nutr 1999 May;69(5):959-67. This study found that short-term weight loss (approximately 1 kg/2.2 pounds per week) through a combination of dieting and aerobic exercise appears safe for breast-feeding mothers and is preferable to weight loss achieved primarily by dieting because the latter reduces maternal lean body mass. Longer-term studies are needed to confirm these findings. Dewey KG. Effects of maternal caloric restriction and exercise during lactation (link is to full article). J Nutr 1998 Feb;128(2 Suppl):386S-389S. Studies suggest that, for women who are not underweight initially, lactation is not adversely affected by moderate rates of weight loss (no more than 2 kg/4.4 pounds per month) achieved by either caloric restriction or exercise. A short period of more rapid weight loss is not harmful to lactation. It is unknown, however, whether there are risks associated with longer periods of rapid weight loss. LLLiebe Grüße Biggi