Frage: Langes Stillen und MS

Liebe Biggi, in einem anderem Beitrag haben sie einen Artikel angefügt „Was - Du stillst noch?" Stillen des „älteren" Säuglings von Elizabeth Hormann. Darin heisst es, "Multiple Sklerose - Ein zwei- bis dreifach erhöhtes Risiko für Multiple Sklerose entsteht, wenn ein Kind weniger als 7 Monate oder gar nicht gestillt wurde." Da ich selber von MS betroffen bin, interessiert mich das sehr! Können sie mir ev. sagen, wo ich erfahren kann, ob und wie dazu Untersuchungen angestellt wurden? Vielen lieben Dank! Moni(+ viel und gern gestillte Tochter-14Monate)

Biggi Welter
Liebe Moni, diese Angabe bezieht sich auf Untersuchungen von Pisacane et. Al: Pisacane AN., Impagliazzo M., Russo R. et aI. Breastfeeding and multiple sclerosis British Medical Journal 308: 1411-1412 1994 Ein Zusammenfassung davon, allerdings in Englisch kann ich dir anhängen.: Es gibt auch noch weitere Untersuchungen dazu, die beim Center for Breastfeeding Information (CBI) bei La Leche League International (http://www.lalecheleague.org/cbi/CBI.html) abgefragt werden können. Das CBI ist neben dem Breastfeeding Research Center der NBA (Nursing Mothers of Australia) in Australien die wohl größte Datensammlung zum Thema Muttermilch und Stillen. LLLiebe Grüße Biggi Breastfeeding and MS The association between bottlefeeding and multiple sclerosis was investigated in a case-control study by the Pediatrics Department at the University of Naples, Italy. Patients with multiple sclerosis were less likely than controls to have been breastfed for a prolonged period of time. Cow's milk contains lower amounts of unsaturated fatty acids, and a different compostion of cortex grey matter has been described in bottle fed infants. This fact could be associated by means of the formation of defective membranes with easier entry of an infective agent across the blood-brain barrier or with accelerated degradation of myelin itself. Human milk might actively influence the immune system of the offspring by different mechanisms, and some features of the immune response among those who have been breastfed for a prolonged period may last for a long time. In the study, 93 cases and 93 controls were enrolled. Cases were all patients who had a definite diagnosis of multiple sclerosis; controls were people who matched the cases in terms of age and gender. The groups were contacted by two interviewers who were blind to the objective of the study. Whenever possible the mothers of the patients were interviewed, otherwise the patients provided information about their infant feeding, usually quoting their mothers. The mean duration of breastfeeding was 8.4 months for the cases and 12.5 months for the controls. Alfredo Pisacane, Nicola Impagliatzo et al Dipartimento di Pediatri, Universira di Napoli, Fen'co II,Via Pansini 5. 80131 Naples, Italy