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Geschrieben von chartinael am 19.04.2011, 18:04 Uhr

Was Du als Vernunft bezeichnet, ist Glauben

Den Glauben, daß Du besser als ich reitest, laß ich Dir. Ich hab das schließlich nur in meiner Freizeit gemacht.

Und deine Vorliebe für alles eine Protektorenpflicht einzuführen, habe ich ja auch bereits erkannt. Ich vermute, Du bist auch ein Verfechter eines Segelscheins und vermutlich wärest Du auch ein starker Verfechter von zwingenden Ausrüstungslisten für Seekajaker und natürlich auch für den Europäischen Paddelpaß. Darfste auch sein.

Allerdings muß ich Dir sagen, daß es durchaus Studien dazu gibt, daß überzogenes Sicherheitsbedürfnis auch zu einer Gefährdungskompensation führt. Aber das weißt Du sicherlich, denn auch Du hast Dich natürlich eingehend mit einem solchen Thema befaßt.

Daher ist Dir diese Studie sicherlich nicht neu:

Abstract:
This study investigated risk compensation by cyclists in response to bicycle helmet wearing by observing changes in cycling behavior, reported experience of risk, and a possible objective measure of experienced risk. The suitability of heart rate variability ( HRV ) as an objective measure of experienced risk was assessed beforehand by recording HRV measures in nine participants watching a thriller film. We observed a significant decrease in HRV in line with expected increases in psychological challenge presented by the film. HRV was then used along with cycling pace and self-reported risk in a field experiment in which 35 cyclist volunteers cycled 0.4 km downhill, once with and once without a helmet. Routine helmet users
reported higher experienced risk and cycled slower when they did not wear their helmet in the experiment than when they did wear their helmet, although there was no corresponding change in HRV. For cyclists not accustomed to helmets, there were no changes in speed, perceived risk, or any other measures when cycling with versus without a helmet. The findings
are consistent with the notion that those who use helmets routinely perceive reduced risk when wearing a helmet, and compensate by cycling faster. They thus give some support to those urging caution in the use of helmet laws.

Conclusion:
Our results show increased cycling speed and decreased risk perception in a helmet-on compared to a helmet-off condition among cyclists used to wearing helmets, a finding that is in line with the theory of risk compensation. However, for those cyclists not used to helmets there were no differences in either risk or behavior between the helmet-off and
helmet-on conditions. We recommend that future researchers ( i ) devise ways to control physical load placed on cyclists in realistic settings, in order to be able to better study the role of mental load or emotion in risk compensation; and ( ii ) better consider the dynamics of risk compensation.

 
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